Yüksek Öğrenimde Farklı Yönetmelikler, Karışık Uygulamalar ve Çözülmesi Gereken Kriz- I (Devam Edecek)
Türkiye’nin yükseköğretim sisteminde belki de en az tartışılan, fakat uygulamada öğrenci, öğretim üyesi ve idari personel açısından büyük sıkıntılar doğuran mesele “ders geçme / harf not sistemleri”dir. Her üniversitenin, hatta bazen fakülte veya bölüm düzeyinde, farklı yönetmelikleri, harf karşılıklarını ve başarı kriterlerini benimsemesi, sistemin birliğini bozmakta; öğrencinin hakkını ve öğretim sürecinin şeffaflığını zedelemektedir.
Tabi olunan yönetmelikler; DC’yi koşullu geçer sayar mı saymaz mı?” gibi sorular, ders kayıt dönemlerinde hep gündeme gelir. Ancak mesele yalnızca “not çatışmaları” değil: öğrencinin hangi dersleri alabileceği, mezuniyete hak kazanıp kazanamayacağı, not ortalamasının ne sayılacağı gibi konular da bu farklılıklara kurban gitmektedir.
Bir öğrenci Ankara’da 2 ders alttan, İzmir’de 1 ders alttan kaldırıp ders yükünü planlamaya çalışırken; başka bir üniversitede aynı dersin DD’si koşullu kabul edilirken orada “başarısız” sayılabilir. Böyle bir kırılganlık, eğitim hakkı ilkesine gölge düşürür.
Üniversitelerde Ders Geçme / Harf Not Sisteminden Örnekler
Aşağıda, Türkiye’nin bazı önemli üniversitelerindeki harf not sistemleri ve geçme koşulları karşılaştırmalı örnekler şeklinde verilmiştir.
Üniversite |
Harf Not Sistemi / Katsayılar |
Geçme / Başarı Koşulları / Not Uygulamaları |
Öne Çıkan Özellik / Notlar |
İstanbul Üniversitesi |
AA–CC doğrudan başarılı; DC / DD koşullu |
DC / DD bazı bölümlerde koşullu olarak geçer; bazı bölümlerde DD başarısız sayılır |
Harf notları 4’lük sisteme dönüştürülür |
Yıldız Teknik Üniversitesi |
AA–CC doğrudan başarılı; DC / DD koşullu |
Koşullu başarı uygulamaları vardır; mezuniyet için AGNO ≥ 2,00 gibi kriterler aranabilir |
Akademik yönetmelikleri Bologna süreci ile uyumlu hale getirilmiştir |
Ege Üniversitesi |
AA–CC doğrudan başarılı; |
DC / FD / FF notları başarısız kabul edilir |
Ölçme-değerlendirme esasları senato kararıyla kesinleştirilmiştir |
Trakya Üniversitesi |
AA–CC doğrudan başarılı; DC / DD koşullu |
CC doğrudan geçer; DD ancak GNO ≥ 2,50 ile geçerli kabul edilir |
Ders tekrarında en son not dikkate alınır |
Uludağ Üniversitesi |
AA–CC doğrudan başarılı; DC / DD koşullu |
Koşullu notlar için GANO ≥ 2,00 şartı |
Harf not sistemindeki sınır ve koşullar net biçimde tanımlanmıştır |
ODTÜ |
AA–CC/ DC / DD doğrudan başarılı |
En düşük geçer not DD; GNO ≥ 2,00 şartı |
“Kalma / sınamalı öğrenci statüsü” gibi düzenlemeler mevcuttur |
Ankara Üniversitesi |
A 90-100, B1 85-89 |
Final sınavından 50’nin altını alan öğrenci başarısız sayılır |
Bazı fakültelerde farklı uygulamalar olabilir |
Maltepe Üniversitesi |
AA, BA, BB, CB, CC + DC / DD / FF |
DC / DD yalnızca GNO koşuluyla kabul edilir |
Senatonun belirlediği katsayı / dönüşüm kuralları uygulanır |
Gazi Üniversitesi |
AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, FD, FF |
AA–DD arası başarı sayılır. Ancak DD ve DC notu özel: dönem ortalaması ≥ 2,00 ise geçer, aksi halde başarısız sayılır. Mezuniyet için AGNO ≥ 2,00 şart. |
Bazı derslerde çan eğrisi (bağıl sistem) uygulanabilir; AGNO ≥ 3,00 için üst yarıyıldan ders alma avantajı olabilir |
Boğaziçi Üniversitesi |
AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, F |
DD ve üzeri not gerekir; DC / DD alan dersler çoğu zaman tekrar edilebilir. |
“P” (Pass) notu DD ve üzeri için kullanılabilir; F başarısızdır |
Hacettepe Üniversitesi |
A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3, D, F1 / F2 / F3 |
50 puanın üzeri başarı sınırıdır; D / C gibi notlar, farklı fakültelerde “şartlı başarı” kategorisindedir |
F1 / F2 / F3 gibi alt ayrımlar başarısızlık durumlarını tanımlar |
Bilkent Üniversitesi |
A+, A, A-, B+, B, B-, C+, C, C-, D+, D, F, W, I |
A+, A, A-, B+, B, B-, C, C+, S notları doğrudan başarılıdır. C-, D+, D gibi notlar için CGPA ≥ 2,00 koşulu aranır. |
FZ, W (çekilme), I (eksik not) gibi özel statüler de bulunur |
Uygulamada Daha Fazla Çatışma, Farklılık, Belirsizlik
Bu genişletilmiş harita bize çok net bir tablo gösteriyor: üniversiteler arasında hem harf skalası hem geçme şartları hem de değerlendirme uygulamaları bakımından ciddi farklılıklar var. Bu farklılık, öğrenciyi sistemler arasında savurabilir:
- Bir öğrenci Gazi Üniversitesi’nde aldığı DC notunun geçerli sayılmasını beklerken, Boğaziçi Üniversitesi bu DC’yi yalnızca “şartlı geçer” olarak değerlendirebilir.
- Hacettepe gibi sistemlerde F1 / F2 / F3 gibi alt ayrımlar kullanılır; başka bir üniversite bu alt ayrımları hiç kullanmaz; bu da “hangi F notu, başarısız kabul edilir?” sorusunu ortaya çıkarır.
- Bilkent’te, C-, D+, D notları CGPA şartıyla geçerli kabul edilebilirken bazı üniversitelerde bu notlar doğrudan başarısız sayılabilir.
- Boğaziçi’nde “P notu” gibi “geçer / başarısız” alternatif sistemler kullanılırken, diğer üniversitelerde böyle bir uygulama yoktur.
Birleştirici Bir Model İçin Öneriler
Bu sorunları çözmek için “tek tip yönetmelik” yaklaşımları gündeme gelebilir. Ancak tek tip uygulama getirmek her zaman çözüm değildir; “iyi bir standard” tasarlamak gerekir. Aşağıda bazı öneriler yer almaktadır:
1. Ulusal çerçeve standartları belirleme (YÖK / YÖDEK düzeyinde)
Yükseköğretim Kurulu, tüm üniversiteler için bağlayıcı değil ama asgari standartları (örneğin harf not aralıkları, geçme not sınırı, koşullu geçme uygulaması) belirleyebilir. Üniversiteler bu çerçevede kendi uygulamalarını yapar; fakat farklılıklar normalleştirilir.
2. Ortak harf skalası + alt sınır (mutlak) + bağıl sınır (çan eğrisi)
Örneğin tüm üniversitelerde harf notları AA / BA / BB / CB / CC / DC / DD / FF olacak; DC / DD koşullu geçer sayılacaksa aynı GNO koşulu getirilecek; ayrıca üst sınır farklılıklarını yönetmek için bağıl değerlendirme (çan eğrisi) ölçeği eklenebilir.
3. Koşullu geçme yerine “başarılı / başarısız” ayrımı netleştirilmeli
Koşullu geçme (DC / DD gibi) kavramı anlaşılması güç bir kavramdır; bunun yerine “geçer / başarısız” ikili sistemi daha net olabilir. Koşullu geçme gerekiyorsa bu, spesifik derslerde özel madde ile belirlenmeli.
4. Not ortalaması koşullarının sadeleştirilmesi
Mezuniyet, burs, yurt dışı geçerlilik gibi kriterlerde GNO ≥ 2,00 gibi mantıklı bir alt sınır belirlenmeli. Ancak farklı üniversitelerde farklı sınırlar koymak yerine bu tür kriterler merkezi bir çerçevede standardize edilmeli.
5. Geçmiş derslerin notlarının dönüşümü / intibakı netleştirilmeli
Öğrenci başka üniversiteye geçiş yaparken veya ikinci anadal / çift diploma programına geçerken, önceki derslerinin intibakı; harf notlarının nasıl dönüştürüleceği net, açıklanmış bir şekilde olmalı.
6. Saydam ilan ve rehber sistemi
Her üniversite, öğrenci işlerinden, bölüm / fakülte web sayfasına “ders geçme harf karşılıkları / koşullu geçme şartları / not dönüşüm kuralları” gibi bilgileri açıkça koymalı. Öğrenci ders kayıt döneminden önce hangi harf notuyla geçer diye bilmeli.
7. Denetim ve uyum takibi
YÖK ya da ilgili kurumlar, üniversitelerdeki uygulamaların bu standartlara ne kadar uyduğunu denetlemeli; usulsüz farklı uygulamalar varsa düzeltilmesini sağlamalı.
8. Öğrenci geri bildirim mekanizması
Öğrencilerin uygulamadaki çelişkileri doğrudan bildirebilecekleri bir sistem kurulmalı. Örneğin, “ders geçemediğim halde başka öğrenciler DC ile geçmiş / ben başka fakültede DC ile geçmiş dersim sayılmış / harf farklı dönüşmüş” gibi vakalar kayıt altına alınmalı.
9. Pilot uygulama / geçiş süreci
Hemen tüm üniversiteleri aynı gün standardize etmek güç olabilir. Önce pilot üniversitelerde (örneğin 5–10 üniversite) ortak bir model uygulanmalı; sorunları tespit edip düzeltme yapıldıktan sonra genelleştirilmeli.
10. Akademik personelin teşvik edilmesi / eğitim verilmesi
Öğretim üyeleri, dersin değerlendirmesini nasıl ağırlıklandıracağı, harf notlarına nasıl karar vereceği konusunda net rehberlerle desteklenmeli. Farklı yorumlar azaltılmalı.
DEVAM EDECEK >>https://www.gazeteankara.com.tr/writers/ayhan-erdem/yuksek-ogrenimde-farkli-yonetmelikler-karisik-uygulamalar-ve-cozulmesi-gereken-kriz-ii-universitelerimiz-icin-standart-ders-gecme-ve-harf-notu-modeli-onerisi-3830
Prof. Dr. Ayhan ERDEM – Köşe Yazarı
aerdem@gazeteankara.com.tr
Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi
Gazete Ankara Dijital Haber Portalı