YAZARLAR

  • 22 Kasım 2025, Cumartesi
  • Yeni Yazı

Türk Müziği'nin Kültürel Kimlik ve Devlet Politikası Olarak Konumu Üzerine

Kadim Türk kültür tarihinin en zengin ve en derin ifadesi olan Türk Müziği (Klasik, Halk ve Tasavvufi Müzik), bu toprakların çok katmanlı tarihini ve medeniyet birikimini bünyesinde taşır. Ses sisteminden icra tekniklerine, çalgı zenginliğine, felsefi derinliğinden toplumsal işlevine kadar benzersiz bir yapıya sahip olan bu gelenek, yalnızca bir sanat dalı değil, aynı zamanda coğrafi aidiyetin ve ulusal kimliğin temel bir parametresidir. Türk Müziği’nin günümüz kültür politikalarında hak ettiği merkezi konuma oturtulması ve devlet politikası haline getirilmesi, kültürel tutunmanın ve milli varlığın sürdürülebilirliği açısından hayati önem taşımaktadır.

  • 18 Kasım 2025, Salı

Yeni Yüzyıl Maarif Modeli ve YÖK Müzik Eğitimi Yapılanması İçin Değerlendirme

Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından 2025 yılından itibaren uygulamaya konulacak olan Yeni Yüzyıl Maarif Modeli kapsamında, ilkokuldan lise son sınıfa ve güzel sanatlar liseleri müzik ders programlarında Türk müziği odaklı içeriğin ağırlığının artırılması, eğitim sisteminde köklü bir felsefi değişimin sinyalini vermektedir. Bu değişim, evrensel müzik disiplinlerinin yanı sıra kültürel mirasın (Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği) teorik ve uygulamalı eğitimini merkezine almayı hedeflemektedir. Bu olumlu ve stratejik hamlenin başarısı, kaçınılmaz olarak öğretmen yetiştirme süreçlerini yöneten Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından atılacak adımlara bağlıdır.

  • 16 Kasım 2025, Pazar

Aşık Şeref Taşlıova: Âşık Müziği ve Türk Müzik Kültürü Üzerine Etkileri

Türk müzik kültürünün asırlardan günümüze aktarılmasında birinci derece aşık, ozan olarak bilinen şahsiyetlerin rolü çok büyüktür. Ancak bu şahsiyetlerin pek çoğu zaman içerisinde adları dahi hatırlanmamaktadır. Kültür hayatında iz bırakan aşıkların yeniden gündeme getirilerek hatırlanması onlara olan vefa borcumuzu bir nebze de olsa yerine getirmek son derece önemlidir.

  • 10 Kasım 2025, Pazartesi

Kültürel Eziklikten Kök Değerlere: Yeni Müzik Kültürü İnşası Modeli Önerisi

Yeni Yüz yılın temel parametresi dijital geleceğe hazırlanmaktan geçiyor. Dijtal teknolojiye ayak uyduramayan toplum ve milletlerin ayakta kalma şansı zor görünüyor. Türk müzik kültürünün de bu gelişmelerin ışığında kendi kök değerlerini kaybetmeden bu çağa nasıl ayak uydurması gerektiği üzerine yeni fikirler, modeller sunmak ve hayata geçirmek zorundayız. Küreselleşme ve kültürel hegemonya çağında, temel müzik sistemi, makama dayalı yerel müzik sanat formları, sıklıkla Batı merkezli kültürel normlar karşısında bir "kültürel eziklik" veya değersizlik duygusu yaşar.

  • 06 Kasım 2025, Perşembe

Türk Halk Müziği Eğitiminde Usta-Çırak Yöntemi İçin Güncel Bir Model Önerisi

Usta-Çırak Yönteminin Eğitimsel Geçerliliği Türk halk müziği (THM), kadim tarihi aktarımını nesiller boyu büyük ölçüde usta-çırak ilişkisi üzerinden sürdürmüştür. Bu yöntem, teorik bilgiden ziyade doğrudan uygulama, duyuma dayalı öğrenme ve icra geleneğinin inceliklerini birebir nakış nakış aktarma üzerine kuruludur. Yöntemin ana teması çırağın ustasının bütün tekniklerini görerek, duyarak, uygulayarak birebir öğrenme odaklı olmasıdır. Eğitimsel (Pedagojik) açıdan incelendiğinde,

  • 24 Ekim 2025, Cuma

Müzik Eğitiminde Batı Çalgılarının Ekonomik ve Kültürel Yükü: Bir Analiz ve Öneri

Türkiye'deki örgün ve yaygın müzik eğitimi sistemi (Okul Öncesi, İlkokul, Orta Okul, Askeri Müzik Okulları, Üniversite), büyük ölçüde piyano, keman, çello, flüt, fagot, trombon, trampet, gitar gibi Batı müziği çalgıları üzerine kuruludur. Burada temel amaç; müzik sistemini batı tarzı müzik anlayışını yerleştirmek, batı eksenli çoksesli senfonik eserler ve korolar kurarak sistemi yerleştirmektir. Bu yaklaşım, batı müzik kültür anlayışına  erişim sağlarken aynı zamanda çalgıların tamamına yakınının ithal edilme zorunluluğu nedeniyle ciddi bir ekonomik yük yaratmaktadır. Bu durum zengin çalgı yelpazesinin ve mirasnın (bağlama, ud, ney, kanun, kaval, tulum, kudüm, ritim çalgıları, kemençe vb.) eğitimdeki ağırlığını azaltmaktadır. Bu analiz, 12 milyon öğrencilik eğitim potansiyeli üzerinden bu yükü inceleyerek, kültürel ve ekonomik sürdürülebilirlik için bir öneri sunmayı amaçlamaktadır.

  • 20 Ekim 2025, Pazartesi

Müzik Eğitimi Müfredat Sadeleştirme ve Yenileme Önerisi: Kök Değerler ve Uygulama Odaklılık

I. Analiz ve Dayanak YÖK Başkanı sayın Prof. Dr. Erol Özvar'ın Erzurum Atatürk Üniversitesi’ni ziyaretinde eğitimde "katma değer" yaratmayan dersleri sadeleştirme yapılarak uygulama ve proje odaklı derslerin getirilmesi çağrısı, müzik eğitimi programlarında mevcut olan ve mezunların mesleki yaşamlarında veya kültürel çevrelerinde nadiren kullandıkları Batı müziği odaklı derslerin yoğunluğunu sorgulamayı gerektirmektedir.

  • 15 Ekim 2025, Çarşamba

Hababam Sınıfı Film Müziğinin Eğitsel Algı Üzerindeki Etkisi: Bir Eleştiri

Türk sinemasının geçmişten günümüze en çok izlenen ve hala izlenmeye devam eden toplum üzerine en etkili filmlerden birisi kuşkusuz “Hababam Sınıfı” filmidir. Yeşilçam sinemasının kült eserlerinden biri kabul edilen “Hababam Sınıfı”, Türk toplumunun kolektif hafızasında mizah, dostluk ve otoriteye karşı duruşun sembolü olarak yer etmiştir. Ancak, son yıllarda Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı bazı okullarda bu filmin neşeli ana temasının teneffüs zili olarak kullanılması, eğitim felsefesi, öğrenci motivasyonu ve algısı açısından derin bir ironi ve eleştiri konusu yaratmaktadır. Zira müziğin temsil ettiği tipoloji ile resmi eğitim kurumunun hedefleri arasında ciddi bir çatışma mevcuttur. Yada çatışma olup olmadığı konusu üzerine çek az çalışma yapılmıştır.

  • 02 Ekim 2025, Perşembe

Türkülerin Gelecek Nesillere Aktarılması: Gelenekselden Moderne Bir Yaklaşım

Türküler, Türk halkının duygu, düşünce, yaşayış ve tarihini yansıtan, sözlü geleneğin en önemli unsurlarındandır. Yüzyıllardır süregelen bu zengin mirasın korunması ve gelecek nesillere aktarılması, kültürel süreklilik ve zenginlik açısından hayati bir öneme sahiptir. Ancak modernleşme, kentleşme ve dijitalleşme süreçleri, geleneksel aktarım mekanizmalarını zayıflatmış, türkülerin genç kuşaklar arasında yaygınlığını azaltmıştır. Bu bağlamda, geçmişin başarılı uygulamalarını (Barana, Yaren, Kürsübaşı) analiz ederek, günümüz ihtiyaçlarına cevap verecek yeni ve sürdürülebilir bir aktarım modeli geliştirmek zorundayız.