Zorunlu Eğitimde Yeni Tartışma: Çocuk İşçiliği mi, Mesleki Gelecek mi?
Zorunlu eğitim süresi ve yapısına ilişkin öneriler, Türkiye’nin eğitim sisteminde erken yönlendirme, mesleki yeterlilik temelli kademelendirme ve istihdama geçişi önceleyen çok katmanlı bir politika reformunun gerekliliğini ortaya koyuyor.
ANKARA | Gazete Ankara – Eğitim Haberleri Servisi- MÜSİAD Genel Başkanı Burhan Özdemir’in, “12 yıllık kesintisiz eğitim sistemi çok yanlış” açıklaması eğitim camiasında büyük yankı uyandırdı. Özdemir’in çocukların iş gücüne daha erken katılması gerektiği yönündeki değerlendirmeleri, kamuoyunda çocuk işçiliğini meşrulaştırma tartışmalarını yeniden alevlendirdi. Özdemir, Yeni Şafak gazetesine verdiği demeçte, zorunlu eğitimin kademeli ve yönlendirmeli olması gerektiğini savunarak, bakanlıklara sunulmak üzere yeni bir model hazırlığında olduklarını ifade etti.
Eğitim Süresi Tartışması: Ne Öneriliyor?
Özdemir’in açıklamalarına göre:
“12 yıllık kesintisiz eğitim sisteminin ülkeye herhangi bir faydası yok. Herkes akademik olacak diye bir şart yok. Gençlerimiz üretime daha erken katılmalı.”
Bu yaklaşım, öğrencilerin ortaöğretim sonrası mesleki yönlendirmeyle daha erken yaşta iş hayatına hazırlanmasını savunuyor. Ancak bu öneriler, çocukların eğitim hakkını sınırlandırma ve çocuk işçiliğini meşrulaştırma riski taşıdığı gerekçesiyle çok sayıda uzman ve eğitim çevresi tarafından eleştiriliyor.
Uluslararası Karşılaştırmalı Eğitim Uygulamaları
OECD, UNESCO ve ulusal eğitim istatistiklerine göre gelişmiş ülkelerde zorunlu eğitim süreleri şu şekildedir:
Bu ülkelerin tamamında ortak olan yaklaşım, çocukların iş gücüne erken katılmasını önlemek ve eğitimi uzun vadeli bir hak ve gelişim süreci olarak korumaktır. Mesleki yönlendirme ise ancak belirli bir yaş ve yeterlilik düzeyinden sonra, eğitimle entegre bir şekilde uygulanır. Bu da çocukları değil, genç bireyleri merkeze alan bir mesleki gelişim politikası anlamına gelir.
Uzman Görüşü: Gönüllülük Esasına Dayalı Yönlendirme Şart
Konuyla ilgili değerlendirmede bulunan mesleki ve teknik eğitim uzmanı Dr. Oğuz Poyrazoğlu, şu açıklamayı yaptı:
“Zorunlu olmak üzere hiçbir çocuğun eğitim dışına itilmesini doğru bulmam. Ancak ortaokul sonrası gönüllülük esasına dayalı olarak mesleki ve teknik alanlara yönlendirme yapılmalı. Bu yönlendirme, okul-istihdam entegrasyonunu sağlayan kurumsal bir yapı üzerinden yürütülmelidir.”
Poyrazoğlu ayrıca, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri'nin özgün yapılarının korunarak yeniden yapılandırılmasının mutlak bir zorunluluk olduğunu da vurguladı:
“Bu kurumlar üretim, kalkınma ve nitelikli insan kaynağının taşıyıcısıdır. Eğitimde yeniden yapılanma süreci, çocuk işçiliğini değil, mesleki erdemi ve üreterek öğrenmeyi esas almalıdır.”
Uluslararası Zorunlu Eğitim Süresi İnfografiği
Aşağıda verilen infografik, yedi gelişmiş ülkedeki ortalama zorunlu eğitim sürelerini karşılaştırmalı olarak göstermektedir. Verilere göre İngiltere ve ABD'de zorunlu eğitim süresi 11 yıla kadar çıkarken, Japonya ve Güney Kore gibi ülkelerde bu süre 9 yıldır. Türkiye'nin eğitim sistemiyle karşılaştırıldığında, birçok ülke çocukların eğitim hakkını daha uzun ve sistematik bir süreçle güvence altına almaktadır.
Haber Editörü: Hasan Mutlu
Gazete Ankara Dijital Haber Portalı
bilgi@gazeteankara.com.tr
WhatsApp Haber Hattı: +90 531 512 62 32
www.gazeteankara.com.tr
“Türkiye’nin Kalbi Ankara’nın Sesi”
YORUM YAP